DEBUTUL REVOLUTIEI

L'Annonciation du couvent San Marco — Wikipédia

DEBUTUL REVOLUTIEI

Un zbor intre Los Angeles si Denve, corectam lucrarile de exegeza in greaca a studentilor de la Biola University.  Alaturi un domn care corecta si el lucrari.   Ma intreba ce fac, ii raspund.  Il intreb ce face, imi raspunde ca este profesor de filozofie si corecteaza lucrarile studentilor.   Vorbim despre credinta de vreme ce ii spusesem ca corectam exegeza textelor biblice.  Il intreb daca este credincios la care imi raspunde ca ceea ce il impiedica sa creada este intrebarea ;  « Cum poate Perfectul sa intre in imperfect ». Cum putea Dumnezeu, care este perfect sa se intrupeze in om care are atatea imperfectiuni.  

Si totusi Biblia o afirma iar de atunci, de la intrupare a inceput REVOLUTIA.  Inagurarea unei noi  ere in istoria omenirii chiar daca nu toata omenirea a aderat la Crestinism, toata lumea stie despre Crestinism si tarile care sunt in afara Crestinismului au incercat de-a lungul timpului, sa imite ceea ce se petrecea in lumea crestina.   Multe s-au schimbat in Imperiul Roman unde Crestinismul s-a raspandit cu rapiditate in primele secole din Orienrtul Mijlociu si chiar India unde apostolul Tomas a propavaduit, in Orientul Mijlociun, cel Apropiat  si  in jurul bazinului  Mediteranian , atat in nord cat si in sud.  Toata partea de Nord si cea de  sud a  Mediteranei a fost increstinata in primele trei, patru secole si a ramas crestina pana la invazia musulmana care a impus religia lor prin violenta in cea mai mare parte.  

Intentia a fost sa public un articol inainte de Craciun dar nu am reusit de aceea alegerea celor doua texte de mai jos din Luca care scrie cea mai frumoasa Evanghelie ca stil literar. 

Cele doua texte pot insa sa ne inspire si dupa Craciun pentru ca inca suntem sub mriaja acestei sarbatori deosebite. 

EVANGHELIA DUPĂ LUCA

Vestirea naşterii lui Isus Hristos

26În luna a şasea, îngerul Gavril a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea, numită Nazaret,

27la o fecioară logodită* cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David. Numele fecioarei era Maria.

28Îngerul a intrat la ea şi a zis: „Plecăciune* ţie, căreia ţi s-a făcut mare har; Domnul** este cu tine, binecuvântată eşti tu între femei!”

29Tulburată* foarte mult de cuvintele acestea, Maria se întreba singură ce putea să însemne urarea aceasta.

30Îngerul i-a zis: „Nu te teme, Marie; căci ai căpătat îndurare înaintea lui Dumnezeu.

31Şi* iată că vei rămâne însărcinată şi vei naşte un Fiu, căruia Îi vei pune numele Isus.

32El va fi mare şi va fi chemat Fiul Celui Preaînalt; şi Domnul Dumnezeu Îi va da scaunul de domnie al tatălui Său David.

33Va* împărăţi peste casa lui Iacov în veci, şi Împărăţia Lui nu va avea sfârşit.”

34Maria a zis îngerului: „Cum se va face lucrul acesta, fiindcă eu nu ştiu de bărbat?”

5Îngerul i-a răspuns: „Duhul Sfânt* Se va coborî peste tine, şi puterea Celui Preaînalt te va umbri. De aceea, Sfântul care Se va naşte din tine va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.

*

36Iată că Elisabeta, rudenia ta, acăreia i se zicea stearpă, este acum în a şasea lună.

  • 37Căci* niciun cuvânt de la Dumnezeu nu este lipsit de putere.”

38Maria a zis: „Iată, roaba Domnului; facă-mi-se după cuvintele tale!” Şi îngerul a plecat de la ea.

Cântarea Mariei

39Maria s-a sculat chiar în zilele acelea şi a plecat în grabă spre munţi, într-o cetate a lui Iuda.

40A intrat în casa lui Zaharia şi a urat de bine Elisabetei.

41Cum a auzit Elisabeta urarea Mariei, i-a săltat pruncul în pântece, şi Elisabeta s-a umplut de Duhul Sfânt.

42Ea a strigat cu glas tare: „Binecuvântată* eşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău.

43Cum mi-a fost dat mie să vină la mine maica Domnului meu?

44Fiindcă iată, cum mi-a ajuns la urechi glasul urării tale, mi-a săltat pruncul în pântece de bucurie.

45Ferice de aceea care a crezut; pentru că lucrurile care i-au fost spuse din partea Domnului se vor împlini.”

46Şi Maria a zis: „Sufletul meu măreşte* pe Domnul

47şi mi se bucură duhul în Dumnezeu, Mântuitorul meu,

48pentru că a privit* spre starea smerită a roabei Sale. Căci iată că, de acum încolo, toate neamurile îmi vor zice fericită,

49pentru că Cel Atotputernic a făcut lucruri mari pentru mine. Numele Lui este sfânt**,

50şi îndurarea Lui se întinde din neam în neam peste cei ce se tem de El.

51El a arătat putere cu braţul Lui; a risipit gândurile pe care le aveau cei mândri în inima lor.

52A răsturnat pe cei puternici de pe scaunele lor de domnie şi a înălţat pe cei smeriţi.

53Pe cei flămânzi i-a săturat de bunătăţi, şi pe cei bogaţi i-a scos afară cu mâinile goale.

54A venit în ajutorul robului Său Israel, căci Şi-a adus aminte de îndurarea Sa –

55cum făgăduise părinţilor noştri – faţă de Avraam şi sămânţa lui în veac.”

56Maria a rămas împreună cu Elisabeta cam trei luni. Apoi s-a întors acasă.

Textul lui Luca este de o frumusete deosebita iar Cantarea Mariei un poem cu tonalitati profetice.  Intr-adevar evenimentul care urma sa aiba loc, nasterea lui Isus, intruparea divinitatii insemna inaugurarea unei noi ere in istoria umana. 

Ingerul se arata Mariei, viziteaza pe Maria care este surprinsa dar care nu pare a fi  surprinsa peste masura de vizita unui inger.  Sigur Maria cunostea aparitiile epifanice din Vechiul Testament.   Datoria evreilor stabilita de porunca din Deuteronom 6 era ca parintii sa transmita copiilor poruncile Legii, sa ii invete sa citeasca Textele Sacre si mai intii de toate textete celor cinci carti ale lui Moise, sa le citeasca, sa le copieze, sa le invete si textul lui Luca pare sa confirme faptul acesta.  Maria este mai degraba tulburata de cuvintele ingerului (vs. 28) ; plecaciune, binecuvantata esti tu intre femei, sigur insemnand aleasa dintre toate, binecuvanta, coplesita de binecuvitari, coplesita de har dupa unele dintre traducerile franceze.  Aleasa dintre toate ficele Israelului sa fie purtatoare matuitorului atat de asteptat de Israel. Unii exegeti numand-o chivotul  celei de a doua Aliante.  

Bucuria Mariei este debordanta si o inspira sa i-a drumul spre verisoara ei mai in varsta care era purtatoare a mesagerului care trebuia sa vina inainte de Isus ; adica Ioan Botezatorul.   Frumos ca in Franta mai sunt inca oameni care se numesc Jean Baptiste.   Textul nu ne indica distanta parcursa de Maria nici daca a plecat singura sau daca a fost insotita.  Nu stim detaliile calatorilei dar elanul Mariei ar trebui sa ne inspire, sa ne inspire pe cale, pe calea credintei.  Sa ne inspire sa avem curajul de a inainta si a ne darui acestei calatorii terestre spre patria cereasca.

Luca nu ne explica nici cum de Elisabeta pare sa stiie de venirea Mariei de vreme ce ii atribuie miscarile pruncului pe care il purta in pantece, vizitei si cuvintelor Mariei.   Ea recunoaste in Maria pe purtataorea Mintuitorului asteptat de Israel.  

Maria, de partea ei se recunoaste de asemenea ca purtatoare a Mesiei, a Domnului ei.  Nu in sensul de femeie pacatoasa cum au intrepretat adesea unii pastori sau pastorasi ci in sensul celei alese sa fie purtatoarea celui care va fi intemeietorul Noii Aliante si Eliberatorul Israelului.

Cantarea Mariei este o expresie debordanta de bucurie dar si de uimire.  Ea se recuoaste ca una careia i s-a acordat o favoare unica si prezice felul cum va fi privita in Istoria Bisericii. 

Ea prezice si ce se va intimpla dupa venirea celui mult asteptat.  Ce va insemna El pentru Israel desi Iraelul, evreii au trecut prin prigoniri de atunci timp de secole ca in sfarsit in a doua parte a secolului trecut sa isi regaseasca Tara Promisa. 

Cuvintul s-a facut trup intr-un copil, copil care nu poate vorbi inca. S-a vorbit atat in scriei, nu neaparat teologice, in predici despre faptul ca s-a nascut intr-o iesle, putin exagerat  Umilinta nu e legata doar de faptul ca nu s-a nascut in palat ci de faptul ca Dumnezeu se umileste pana acolo incat i-a trup uman.  El care este Lumina vine sa disperseze tenebrele din inimile noastre ca si tenebrele care stapineau lumea, cum ar fi sclavagismul abolit de Biserica. Atatea s-au schimbat incat este un debut de Revolutie si intarea intr-o era noua. Pentru ca odata cu venirea Lui mesajul se adreseaza  mult mai clar omenirii intregi.  Si daca nu vedem inca toate profetiile din cantarea Mariei implinite ele vor veni si arogantii lumii acesteia, observata in mod deosebit in ultimi doi ani,  care se cred stapini, le vor vedea fiecare la randul lui. Pentru ca :

Evrei 9.11

Dar Hristos a venit ca Mare Preot al bunurilor viitoare, a trecut prin cortul acela mai mare şi mai desăvârşit, care nu este făcut de mâini, adică nu este din zidirea aceasta

Pana atunci fie ca versurile cantarii Mariei sa locuiasca in inimile nostre, sa ne impulsioneze pe cale, sa ne ajute sa inaintam pe calea care duce la implinirea finala chiar si atunci cand se pare ca tenebrele vor, nu doar sa umbreasca, dar chiar sa sufoce SPERANTA.

Evrei 10

25. Să nu vă părăsiţi dar încrederea voastră, pe care o aşteaptă o mare răsplătire!

26. 36Căci aveţi nevoie de răbdare, ca, după ce aţi împlinit voia lui Dumnezeu, să puteţi căpăta ce v-a fost făgăduit.

Apocalipsa este in curs de aceea prezenta tenebrelor. Apocalipsa este in curs si inainteaza spre finalitate si poate chemarea noastra este sa fim mari atunci cand suntem mici, adica atunci cand ingenuchiam inaintea lui Dumnezeu in rugaciune. Aceasta era o remarca facuta de marele Nicolae Iorga pe care istoriografia romaneasca il ignora de o vreme.

Laisser un commentaire