Magia Craciunului

MAGIA CRACIUNULUI

De ce magic ?  De ce atat de multa concentrare asupra Craciunului mult mai mult decat cea a Pastelor sarbatoare fara care Crestinismul nu ar fi Crestinism ?  Am pus-o poate pe seama zapazii.  Imi amintesc un Craciun la Chisinau in urma cu cativa ani, m -am trezit devreme si era o liniste in jur de parca auzeam razele lunii batand in ferestre.  M-am uitat pe geam si am vazut ca totul era acoperit de un covor alb.  Un covor gros de un alb imaculat – liniste.  Si totusi Craciunul este sarbatoarea magica si acolo unde nu este zapada niciodata sau doar foarte, foarte rar.   Deci magia Craciunului nu tine de zapada, nici de vremea de afara ci vine din alta parte.   De unde vine ?  Ei bine vine déjà din textele biblice.    Incepand cu anuntul facut Mariei semnalat de evanghelistul Luca a carui limbaj in sine este de o frumusete deosebita care tine putin de magic sau  feeric, de mister :

26În luna a şasea, îngerul Gavril a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galileea, numită Nazaret,

27la o fecioară logodităcu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David. Numele fecioarei era Maria.

28Îngerul a intrat la ea şi a zis: „Plecăciune ţie, căreia ţi s-a făcut mare har; Domnul este cu tine, binecuvântată eşti tu între femei!”

29Tulburată foarte mult de cuvintele acestea, Maria se întreba singură ce putea să însemne urarea aceasta.

30Îngerul i-a zis: „Nu te teme, Marie; căci ai căpătat îndurare înaintea lui Dumnezeu.

31Şi iată că vei rămâne însărcinată şi vei naşte un Fiu, căruia Îi vei pune numele Isus.

32El va fi mare şi va fi chemat Fiul Celui Preaînalt; şi Domnul Dumnezeu Îi va da scaunul de domnie al tatălui Său David.

33Va împărăţi peste casa lui Iacov în veci, şi Împărăţia Lui nu va avea sfârşit.”

34Maria a zis îngerului: „Cum se va face lucrul acesta, fiindcă eu nu ştiu de bărbat?”

35Îngerul i-a răspuns: „Duhul Sfânt Se va coborî peste tine, şi puterea Celui Preaînalt te va umbri. De aceea, Sfântul care Se va naşte din tine va fi chemat Fiul lui Dumnezeu.

36Iată că Elisabeta, rudenia ta, a zămislit şi ea un fiu la bătrâneţe; şi ea, căreia i se zicea stearpă, este acum în a şasea lună.

37Căci* niciun cuvânt de la Dumnezeu nu este lipsit de putere.”

38Maria a zis: „Iată, roaba Domnului; facă-mi-se după cuvintele tale!” Şi îngerul a plecat de la ea.

Aparitia ingerului in fata Mariei este prezentata intr-un limbaj simplu, limpede frumos.  Aparitia unui inger sigur nu facea parte din cotidian desi o gasim de mai multe ori in Primul Testament, deci participa la ceea ce este magic in acest text. Maria se tulbura, tocmai pentru ca o asemenea aparitie nu facea parte din cotidian.  Pune o intrebare, nu se opune, nu se indoieste se supune nu cu o atitudine obscurantista ci cu o atitudine de credinta fata de Dumnezeu si daruire fata de umanitate pentru ca ea va fi purtatoarea Celui care aduce va mintuire lumii.  Prin nasterea lui Isus mintuirea se extinde de la evrei la lume nu trece de la evrei la lume.   Iar ea, tinara evreica din tinutul galileii este aleasa de Dumnezeu Yahwé ca purtatoare in sinul ei a Dummnezeului intrupat.   Isus se naste ca un copil semanind cu toti copii lumii si totusi se naste printre evrei.  El va afirma mai tarziu in Evanghelia dupa Ioan ca mintuirea vine de la evrei 

Ioan 4

22Voi vă închinaţi la ce* nu cunoaşteţi, noi ne închinăm la ce cunoaştem, căci** mântuirea vine de la iudei.

Faptul ca nu ne gasim in fata unei credinte obscurantiste este dovedit si de Cantarea Mariei pe care o gasim in versetele urmatoare si care este ca un fel de profetie :

Cântarea Mariei

39Maria s-a sculat chiar în zilele acelea şi a plecat în grabă spre munţi, într-o cetate a lui Iuda.

40A intrat în casa lui Zaharia şi a urat de bine Elisabetei.

41Cum a auzit Elisabeta urarea Mariei, i-a săltat pruncul în pântece, şi Elisabeta s-a umplut de Duhul Sfânt.

42Ea a strigat cu glas tare: „Binecuvântatăeşti tu între femei şi binecuvântat este rodul pântecelui tău.

43Cum mi-a fost dat mie să vină la mine maica Domnului meu?

44Fiindcă iată, cum mi-a ajuns la urechi glasul urării tale, mi-a săltat pruncul în pântece de bucurie.

45Ferice de aceea care a crezut; pentru că lucrurile care i-au fost spuse din partea Domnului se vor împlini.”

46Şi Maria a zis: „Sufletul meu măreşte pe Domnul

47şi mi se bucură duhul în Dumnezeu, Mântuitorul meu,

48pentru că a privitspre starea smerită a roabei Sale. Căci iată că, de acum încolo, toate neamurile îmi vor zice fericită,

49pentru că Cel Atotputernic a făcut lucruri mari pentru mine. Numele Lui este sfânt

50şi îndurareaLui se întinde din neam în neam peste cei ce se tem de El

51El a arătat putere cu braţul Lui; a risipit gândurile pe care le aveau cei mândri în inima lor.

52A răsturnat pe cei puternici de pe scaunele lor de domnie şi a înălţat pe cei smeriti

53Pe cei flămânzi i-a săturat de bunătăţi, şi pe cei bogaţi i-a scos afară cu mâinile goale.

54A venit în ajutorul robului Său Israel, căci Şi-a adus aminte de îndurarea Sa –

55cum făgăduise părinţilor noştri – faţă de Avraam şi sămânţa lui în veac.”

56Maria a rămas împreună cu Elisabeta cam trei luni. Apoi s-a întors acasă.

Tot in ordinul magoicului putem pune si versetele de mai sus care vorbesc despre faptul ca Ioan care va fi numit mai apoi Botezatorul a tresaltat de bucurie la auzirea vocii Mariei si ca Elisabeta recunoaste in Maria pe mama Mintuitorului sau.  Textul nu ne da nici un indiciu de cum ar fi ajuns Elisabeta la concluzia aceasta si ca in loc de a fi alarmata de faptul ca tinara adolescenta este insarcinata inainte de vreme o saluta cu respect si o recunoaste ca mama minuitorului ei. 

Evanghelia dupa Matei ne prezinta genealogia lui Isus incepand de la Avraam tocmai pentru a dovedi ca Isus era evreu, ca Isus este promisiunea facuta mai  intii poporului Israel, poporul ales. El este promisul, urmasul lui David. Tot in Evanghelia dupa Matei ni se spune ca atunci cand Isus trimite pe cei doisprezece in misiune le spune :

1Apoi, Isus a chemat* pe cei doisprezece ucenici ai Săi şi le-a dat putere să scoată duhurile necurate şi să tămăduiască orice fel de boală şi orice fel de neputinţă.

2Iată numele celor doisprezece apostoli:Cel dintâi, Simon, zis* Petru, şi Andrei, fratele lui; Iacov, fiul lui Zebedei, şi Ioan, fratele lui;

3Filip şi Bartolomeu; Toma şi Matei, vameşul; Iacov, fiul lui Alfeu, şi Levi, zis şi Tadeu;

4Simon* Canaanitul şi Iuda Iscarioteanul, cel care a vândut pe Isus.

5Aceştia sunt cei doisprezece pe care i-a trimis Isus, după ce le-a dat învăţăturile următoare: „Să* nu mergeţi pe calea păgânilor şi să nu intraţi în vreo cetate a samaritenilor** ,

6ci să mergeţi mai degrabă la oile** pierdute ale casei lui Israel.

7Şi* pe drum, propovăduiţi şi ziceţi: ‘Împărăţia cerurilor este aproape!’

Evanghelia dupa Luca ne prezinta genealogia lui Isus incepand de la Adam.  Prima pune accentul pe mintuirea poporului Israel care primise déjà Prima Alianta, Primul Legamint, a doua aminteste mintuirea lumii tot asa cum cartea Gensei incepe cu istoria creatiei si istoria umanitatii pentru a se concentra mai apoi spre istoria poporului Israel, care inca odata va fi beneficiarul Primului Legamint si cel prin care vine al Doilea Legamint pentru ca asa cum afirma filozolul francez Levinas, Israelul a imprumutat trup Fiului lui Dumnezeu sau Dumnezeu a ales o femeie dintre iudei ca sa fie purtatoarea Fiului sau.  Unii exegeti fac o paralela intre Templu unde locuia divinitatea si alegerea Mariei care va purta in sinul ei, in trupul ei pe Mesia, a doua persoana a Trinitatii.  

Magie, adica miracol.  Idea de miracol era mult mai prezenta atunci in Israel decat este prezenta azi in lume, o lume care vrea sa elimine tot ce depaseste puterea umana de a intelege.  O lume care prefera un Dumnezeu pe masura ei mai degraba decat un Dumnezeu care o depaseste. Inca odata supunerea simpla a Mariei nu este o supunere oarba ci o consimtire, aceea de a fi purtatoarea Mintuitorului lumii.  Mariei i s-a facut mare har, in traducere franceze se spune ca ea a fost coplestita de har.  Ea se tulbura si se bucura in acelasi timp. Harul este cel care aduce si produce adevarata bucurie.  Bucurie care depaseste realul si trece dincolo de material in spiritualitate.  

Trebuie sa remarcam de asemenea ca nastrea este un eveniment cosmic  prin aparitia ingerilor care canta  si terestru nu doar pentru ca mama era o tinara evreica,dar chiar local pentru ca pastorii, localnicii, vin sa o vada, sunt avertizati, devin partasi, o partasie locala a bucuriei si a magiei  ca apoi partasia sa se intinda prin vizita magilor  pana la marginile pamintului.   Cu nasterea lui Isus Legamintul devine universal pentru toti cei care cred, pentru toti ce care vor sa urmeze, sa imite pe Isus asa cum Pavel cerea noilor crestini sa calce pe urmele lui pentru ca el insusi calca pe urmele lui Isus.   Promisiunea lui Dumnezeu de un mostenitor al tronului lui David, accentuata de evanghelistul Matei, se implineste pentru ca Isus este regele asteptat si astfel prezentat de Matei, dar este si acela care va domni peste toate poparele si déjà din primele secole de Crestinism aceasta devine un fel de realitate pentru ca intregul bazin mediteranian devine crestin ca apoi Crestinsmul sa fie purtat pana la marginile pamintului indemn pe care il gasism tot in Evanghelia dupa Matei. O domnie diferita, o imparatie care nu apartine acestei lumii pentru ca o depaseste.

Magia Craciunului a inspirat poetii, pictorii, compozitorii nici un alt eveniment nu a inspirat atatea opere de arta.

Si chiar daca in timp, in ani, in secole si chiar in ultimele  decenii Craciunul a imprumutat din ceea ce era in jur in zilele noastre devenind poate prea comercial, magia ramine si se manifesta in luminile Craciunuli, in decoratii, in colinde, nasterea lui Isus a inspirat mai mult compzitorii decat oricare alt eveniment, si in spiritul de asteptare de parca fiecare ar fi in asteptarea unui miracol.  Fie ca acesta asteptare sa se transforme intr-o nastre si renastere a fiecaruia cu ocazia acestui Craciun nu ca cele de pana acum.   Un Craciun de care era cat pe ce sa fim privati. 

CRACIUN FERICIT. SA TRAIM INCA ODATA MAGICUL CRACIUNULUI

Laisser un commentaire